Apa yang kamu lakukan itu, Iqbal?

on Wednesday 18 April 2012

Suatu ketika, cendekiawan dan ulama terkenal, Dr. Muhammad Iqbal (1877-1938) pernah menceritakan suatu peristiwa yang amat berkesan di hatinya. Cerita cendekiawan yang berasal dari Pakistan itu berkisar tentang dirinya, ayahnya dan Al-Quran. Cerita Iqbal :-

" Saya biasa membaca Al-Quran selepas solat subuh dan ayah selalu mengawasi saya. Bukan saja mengawasi malah ayah juga bertanya "apa yang kamu lakukan itu Iqbal?, padahal sudah jelas ayah tahu saya sedang mengaji. Saya menjawab "saya sedang membaca Al-Quran ayah". Pertanyaan itu ayah ulangi setiap pagi, setiap subuh, selama tiga tahun. Jawapan yang saya berikan juga sama, setiap pagi, selepas subuh selama tiga tahun, bahawa saya sedang mengaji Al-Quran. Suatu hari saya beranikan diri bertanya kepada ayah "mengapa ayah selalu menanyakan soalan yang sama , padahal jawapan saya juga sama, lalu ayah menjawab " nak, bacalah Al-Quran itu seolah-olah Al-Quran itu diturunkan langsung untuk dirimu".

Dr. Muhammad Iqbal

Barulah saya faham mengapa setiap subuh ayah akan bertanyakan soalan tersebut. Sejak saat itu, saya sentiasa membayangkan seolah-olah Al-Quran itu diturunkan untuk diri saya. Saya tidak saja membaca, tetapi juga cuba mengerti , bukan saja mengerti tetapi juga memahaminya, tidak setakat memahami, saya cuba mengamalkannya malah cuba untuk menyampaikan kembali isi Al-Quran itu seperti yang saya fahami. 

Maka hari ini kita mengenang Muhammad Iqbal sebagai salah seorang tokoh besar islam yang bukan saja memahami dan mengamalkan isi Al-Quran, malah berusaha menyampaikan seluas dan sebaik yang boleh.
  
                                                                       shatmashuri

Ranking: 5

{ 15 ulasan... read them below or add one }

Unknown said...

ya.bace dan memahaminya, serta mengamalkannya.insyaallah.


18 April 2012 at 23:01
Mrs. Solarstreak said...

Alhamdulillah...

terima kasih atas perkongsian.. :0


19 April 2012 at 20:04
miss m said...

nice entry..:)

join sini ye...

http://sengetbersamakamu.blogspot.com/2012/04/jom-join-contest.html


20 April 2012 at 12:50
roziahojijie said...

Info yang menarik :)


20 April 2012 at 16:28
Pwincess sarah said...

nice info..
thank for sharing..sangat berguna..


20 April 2012 at 21:42
Nur Shaiidah Syaripuddin said...

Terima kasih atass perkongsian ilmu. :)


20 April 2012 at 23:39
aidajusoh said...

lagi baik jika kita fahami ayat al-Quran yang dibaca...lagi bagus jika kita beramal dengannya...peringatan untuk diri sendiri :)


26 April 2012 at 12:34
Ardini Izzati said...

Nice share, kak :)


26 April 2012 at 17:59
Zaza Iman said...

sungguh menarik =)


27 April 2012 at 15:01
eVa said...

sgt menarik.. sejok bila bc entri.. lapang dada ;)


1 May 2012 at 08:38
Keknis said...

menarik..saya juga dalam proses memahami maksud2 setiap ayat dalam al-quran..masih lagi terkedek-kedek, harap2 lepas ni boleh jadi sehebat Iqbal ni :)
Selamat berpuasa...


1 August 2012 at 17:33
Cik Nas :) said...

nice sharing :)


16 May 2013 at 20:30

Post a Comment

Daisypath Friendship tickers
 
© Shat Mashuri | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO