Stonehenge dibina oleh alien???

on Sunday 18 December 2011

gile, biar btul.. itulah reaksi aku apabila ternampak paper kosmo arini.. so.. kat sini aku shey r apa yang aku bce... sme2 r kite dpt ilmu... hehehe..


Monumen batu besar stohehenge di England yang sering dijadikan wallpaper berjuta-juta komputer diseluruh dunia kekal misteri sehingga kini.Batu megalit prasejarah itu masih kukuh berdiri di kawasan terbuka di salisbury, kira-kira tiga kilometer ke barat pekan amesbury, selatan England.Masa yang diambil untuk menyiapkannya adalah 1,000 tahun dengan menggunakan tenaga ribuan pekerja.

ada yang kata batu tu berasal dari barat daya Wales dan dibawa melalui jalan laut sebelum diangkut menggunakan kayu yang diluncurkan semasa musim salji sebelum tiba di Salisbury.Terdapat juga teory
mengatakan lubang yang dalam perlu dibina untuk meletakkan batu itu pada kedudukannya. Tali mungkin digunakan untuk menarik batu ke atas sebelum dihamparkan di atas batu yang berada dalam kedudukan menegak. Namun, sehingga kini tiada sape2 pn yang pasti proses yang sebenarnya dilakukan untuk mengangkut batu tersebut.

Ia satu persoalan yang masih belum terungkai dan memerlukan penjelasan mendalam, tetapi saya percaya stonehenge merupakan satu kuil suci, kata Ketua Jabatan Arkeologi dari universiti Bournemouth, Britain, Timothy Darvill. Ketika persoalan mengenai kewujudan batu itu belum lagi terjawab, satu lingkaran gergasi aneh ditemui berdekatan batu itu pada tahun lepas.Lingkaran yang mempunyai diametr 61 metr itu dipercayai dibuat oleh Objek Terbang tidak Dikenali (UFO).


Pengkaji fanatik UFO mengatakn batu itu diangkut dan disusun oleh makhluk asing memandangkan teknologi manusia kuno tidak mungkin dapat membina batuan yang unik sifatnya.Dalam pada itu beberapa pengunjung dilaporkan mengalami kejadian pelik semasa mengambil gambar atau merakam video di Stonehenge.Mereka mendakwa terdapat objek dan imej misteri yang tidak dapat dijelaskan wujud dalam gambar dan video yang mereka ambil, selain dari itu pengunjung kerap terjumpa dengan individu misteri yang ghaib secara tiba-tiba.


Bagi pakar geologi Malaysia, Profesor Madya Datuk Dr. Mohamad Ali Hassan, masyarakt pada zaman dahulu sebenarnya mempunyai kecanggihan dari sudut saing dan teknologi.Mereka mungkin memiliki alat-alat tertentu untuk memindahkan dan menegakkan batu yang beratnya beribu kilogram. Walaupun fenomena ini sukar untuk dijelaskan oleh akal tetapi ia tidak mustahil.Asal usul batu itu serta masyarakt yang membinanya sangat sukar untuk dikenal pasti kerana pada batu itu tiada tulisan atau gambar yang boleh menceritakan mengenai kewujudannya.



Pengkaji Alam misteri dan sejarah purba, Dr. Mohammad Idrus Abu Hanifah pula mendakwa stonehenge ialah milik orang asli yunani. Tiada misteri sebenarnya dan tidak pelik apabila manusia zaman kuno mampu mengangkat dan memindahkan batu dengan kudrat mereka. Perkara yang sama mereka lakukan dalam pimbanaan Candi Borubudur, piramid giza dan lain-lain lagi...

                                                                      shat_mashuri.....
Ranking: 5

{ 2 ulasan... read them below or add one }

afieqmokhtar said...

artikel yang sangat menarik! follow me!
blog simple tapi acctractive!


18 December 2011 at 23:16
shat mashuri said...

thanks.. :-).. still blaja lg


18 December 2011 at 23:26

Post a Comment

Daisypath Friendship tickers
 
© Shat Mashuri | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO