biarkanlah mereka menjadi atlet..

on Monday 19 December 2011

bila direnungkan balik sejarah silam... macam mana agaknya hidup aku sekarang nie.. sekiranya aku seorang atlet negara.

sekiranya dibuat penilaian la.. aku jenis yang aktif bersukan mse sekolah dulu.. bukan sekadar aktif.. tapi terus terang cakap.. aku memang berbakat (xtipu).. dikurniakan dengan kaki yang panjang.. aku memang jaguh lumba lari... aku jenis suke bersaing.. terutama sekali tempat yang aku rse aku memang berkebolehan.. tapi kalo aku rse bende tu aku xboleh.. aku memang malas nk join... (watpe abiskan mse dgn bende yg kite xsuke).. aku beri contoh r.. mse sekolah rendah.. spe yng dapt no 2 lumbe lari blakang aku.. ketinggalan 4 saat.. tgk la esoknya.. aku tinggalkn blik die  10 saat (sekadar contoh :-) ).. dalam permainan ping pong plak.. aku memang bersaing sengit antara kawan-kawan aku.. masing2 nk dapat title no 1.. spe yang dapat bertahan paling lame 3 minggu.. memey power la org tu.. aku pling xsuke dpt no 2.. aku akan cube mcm2 style untuk tingkatkan kemahiran aku..  tu sebab antara kwn-kwn aku.. aku tergolong dlm kategori handal jgk la (xtipu beb)..
tapi..
mase sekolah dlu.. aku paling xsuke time PJK.. bkn pe.. bile PJK je.. cikgu mesti campak bola.. pastu die suh la pelajar2 die kejar bola tu.. apa lagi.. men la bola.. tapi dalam hidup aku.. aku paling benci men bola (xde bakat).. aku suke tgk bola je.. so.. terkontang kantingla aku kt tengah padang mengejar bola yang xsinggah kat kaki aku pn.. ( sume xnk bg kt aku).. huh.. biase la.. setiap org ade kelebihan.. dan ade kelemahan maasing2.. dan bola.. bukanlh kelebihan aku.. abis cite pasal aku.. kite cite len plak..
nicol atlit malaysia paling konsisten.. pengumpul hadiah kemenangn terbanyak

kalo kite perhatikan sekarang banyak insentif2 yang disediakn oleh kerajaan untuk menggalakkn rakyat malaysia menceburi bidang sukan. kalo kite hitung btul2.. kite kje 5 taun pn blum tentu leh dapat sme byk mcm yg kerajaan bg.. (kalo kje kuli mcm aku la)..  kite tgk je insentif untuk pemenang sukan SEA pn dh ckup.. bleh wat modal bukak bisnes beb.. blum lagi kire.. insentif untuk pemenang emas sukan olimpik.. pastu.. kalo kite menang je pertandingan (mcm nicol nie).. bygkn.. bape byk simpanan kita.. woooo.. kaye beb.. hehehe.. baru2 nie. PM kite Najib br je umumkan.. "ganjaran akan ditingkan".. untuk pemenang pingt tidak kira emas,perak atau gangsa.. kalo korg bce paper.. tgk la jumlh die bpe.. lumayan gak.. 

khairul fahmi.. dapat tanah dan banglo dari kerajaan negeri kelantan.. umo die br bpe?..

setelah aku terfikir.. dan berfikir.. kite perlu galakkan anak kite bersukan.. kite perlu tgk sukan  mane kelebihan dia.. pastu kite support dia.. skrg bukan zaman tok kadok.. nk dorg pandai blaja je.. klo kne gayenye.. anak kite boleh jadi lagenda atlet yang paling berjaya.. dan terkaya dlm malaysia.. tp.. yg penting skali.. tgk dulu apa kelebihan dia.. jgn men bedal je.. aku malas la nk cite pasal atlet luar negara.. tinggi sgt jurang dorg.. mcm langit dan bumi.. tapi.. kalo nk jadikan dorongan.. memey sesuai sgt..  dorg pn bermula mcm kita..same macam rakyat malaysia ramai dh sedar sukan leh mengubah hidup kita.. tapi kita baru bermula.. so.. mungkin amik mse ckt la.

harimau muda.. menerima insentif yg banyak selepas memenangi emas sukan SEA.

so.. korang pikir r sendri.. kalo nak ubah diri sendri memg xleh... daripada kite marah2 ank kite bile tgk report card yang banyk merah.. bek kite tgk dorg.. ape kelebihan dorg.. adakah dorg sesuai untuk bersukan.. dan sukan apa yang sesuai.. renung2kn lh.. insyaallh jumpe.. ( tp.. kalo budah tu dah pandai blaja.. pandai2 la balancekn).. k la.. chawww
                                                               shat_mashuri.
Ranking: 5

{ 6 ulasan... read them below or add one }

Anonymous said...

BAGus entry ini :)


19 December 2011 at 16:18
shat mashuri said...

hahaha.. thanks.. :-)


19 December 2011 at 16:40
Anonymous said...

ibu bapa skang da lbh tbuka.. skrng mrka lbh mggalakkn ank2 mrka mceburi bdg sukan :)


20 December 2011 at 07:58
shat mashuri said...

BTUL2.. tgk paper harini.. Najib cakap malaysia sedang menuju kearah ini..


20 December 2011 at 14:37
Rasyidah said...

Patut lah tak de Lee Chong Wei. Yela, Chong Wei kan selalu dapat nombo 2. Tapi dia tetap juara pada saya. Haha :D


20 December 2011 at 14:41
shat mashuri said...

hehe.. dia pn dh nk jd lagenda.. tp sayang.. die xleh kalahkn Lin Dan..


20 December 2011 at 14:45

Post a Comment

Daisypath Friendship tickers
 
© Shat Mashuri | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO