Cerita tentang "MENUNAIKAN HAJI"...

on Tuesday 17 September 2013

Dengan bantuan salah seorang kakitangan kaunter yang peramah di sebuah cawangan Tabung Haji (TH), saya mendaftarkan diri untuk menunaikan ibadah Haji beberapa bulan yang lalu. 

Sangkaan saya untuk menunaikan haji mungkin mengambil masa antara 10 hingga 20 tahun ternyata meleset. Ketika petugas TH itu menghulurkan Slip pendaftaran haji, tertulis di slip itu saya perlu menunggu selama 40 tahun sebelum dapat menunaikan rukun Islam yang kelima itu.

Perkara ini adalah realiti yang perlu diterima oleh semua pihak kerana jumlah yang mendaftar menunaikan haji dalam senarai menunggu mencecah angka sejuta. Oleh itu, tidak hairanlah terdapat segelintir ibu bapa yang bersikap proaktif dengan mendaftarkan anak-anak mereka sejak kecil sejurus selepas membuka akaun simpanan TH agar mereka tidak menunggu terlalu lama untuk menunaikan haji.


Rakyat Malaysia bertuah kerana kita mempunyai sebuah institusi yang ditubuhkan khusus hanya  untuk mengendalikan operasi jemaah haji. Selepas separuh abad beroperasi , TH terus utuh dalam menabur khidmatnya bagi memastikan kelancaran urusan bakal jemaah yang sentiasa kian bertambah.

Janganlah kita lupa bahawa pada pandangan masyarakat dunia Islam, TH adalah satu jenama Malaysia yang gah apatah lagi sering dijadikan tanda aras dalam urusan operasi haji. 

Kepada rakyat Malaysia, gunakanlah kesempatan yang telah ada di negara kita  ini untuk merancang dan menyimpan agar kita dapat menunaikan haji sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Diharap, janganlah ada diantara kita mengungkapkan "Haji hanya wajib pada yang mampu" kerana jika kita merancang menyimpan  dengan betul walaupun sedikit, Insyaallah Allah akan membantu meringankan dan memudah kita untuk mencapai matlamat menunaikan haji di Makkah.

shatmashuri.....



Ranking: 5

{ 7 ulasan... read them below or add one }

Luqman Zakaria said...

FUH.4ploh tahun..lamenye.mmg kena daftar dari kecik.


18 September 2013 at 10:20
Shaiful Zaidi said...

Moga sampai ke Mekah suatu hari nanti.


18 September 2013 at 12:20
Unknown said...

Memang kena tunggu 40 tahun? Kiranya kalau kita nak pergi dah boleh daftar sekarang lah?


21 September 2013 at 22:21
Zaza Iman said...

betul tu kan, moga dapat jejak ke sana nanti :)


23 September 2013 at 00:17
Cik Tieka said...

kalau ada rezeki, kita akan sampai ke sana jua.insyaAllah.. tpi usaha mmg kena ada. yg dah mampu jgnlah tangguh2kan.. takut tak sempat. :)


23 September 2013 at 22:12
Jejari Menaip said...

inshaa-Allah rezeki x kemana...btw follow sini


24 September 2013 at 00:51
kindergartenlibrary said...

hehe ..semoga dapat tunaikan .

singgah sini ..meh folo if blm . i will follow back !! salam ukhwah !!
:)


10 January 2014 at 20:30

Post a Comment

Daisypath Friendship tickers
 
© Shat Mashuri | All Rights Reserved
D.I.Y Themes ByBelajar SEO